درانتظار او ...

یامهدی

درانتظار او ...

سمانه
درانتظار او ... یامهدی

بخوانید یاران

 

 
بخوانید یاران، همه دلداران

سرود هم عهدی در فراق جانان

می خوانم هر شب، شعر هم عهدی

شب جمعه منم و ذکر یا مهدی

 



برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 11 بهمن 1393برچسب:, | 21:16 | نویسنده : سمانه |

سلااام سلام...

 

سلام مهربانم

قلب پاره پاره ام بهانه می گیرد

جوابش با خودت

...

من دیگر نمی توانم پاسخگوی بیچارگی اش باشم

حواله ام نکن به این در و آن در

جز تو دری نیست

جز تو گشایشی نیست

ای به فدای دل تنهای تو

"چقدر کم هستم"

چقدر برای "فدای تو شدن" کم هستم

مرا ببخش

که حتی لایق به فدای تو شدن هم نیستم...

اللهم عجل لولیک الفرج

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 11 بهمن 1393برچسب:, | 21:3 | نویسنده : سمانه |

حبيبي رسول الله

    والپیپرهای زیبای مذهبی از محمد رسول خدا - تصویر 4


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 6 بهمن 1393برچسب:, | 12:13 | نویسنده : سمانه |

درآمدی برآینده نگری در ادیان

در رابطه با چگونگي و نوع نگاه به آينده، دو نگرش کلي همواره وجود داشته است؛ در يک نگاه‌‌، آينده بشر تاريك و ظلماني تلقي گرديده و هيچ فرجام اميد بخشي براي آينده بشر، قابل تصور نمي‌باشد. نگاه دوم، نگرش مثبت و سازنده­اي است که آينده بشر را مثبت و سرشار از اميد ارزيابي كرده و به چشم‌‌انداز روشن و آفتابي که در

انتظار تاريخ بشر است، چشم دوخته‌ است. اين ديدگاه، نگرش غالب و در حال فراگير شدن است. گرچه ممکن است ديدگاه سومي نيز فرض شود و کساني باشند که زمان آينده را در زمان حال خلاصه و توجه مردم را از فراسو به هم اكنون معطوف نمايند، اما حقيقت اين است که اين گروه نيز نمي‌توانند از آينده به طور کلي چشم ببندند، بلکه آنان نيز زمان حال را مي‌بايد با نيم نگاهي به آينده سامان دهند. از اين لحاظ بايد گفت: آينده‌نگري و نگاه مثبت به آينده، يک امر فراگير و همگاني است. استاد شهيد مرتضي مطهري رحمه الله عليه  اين دو نوع نگاه را نسبت به آينده، ناشي از تفاوت در نوع جهان‌بيني افراد مي‌داند، وي مي‌گويد: «نگرش مثبت، نگرشي است كه غالب معتقدان به ماورا و خدا و نيز اكثر پيروان اديان ـ اعم از آسماني و غير آسماني ـ بدان باور داشته و نشاط و بالندگي فردي و اجتماعي خويش را در آن جست‌و‌جو مي‌كنند؛ نگرش مثبت به آينده هم در ساخت و ساز انسان و جوامع انساني نقش مهمي داشته و هم در معنا بخشيدن و هدفمند كردن زندگي انسان‌ها، نقش تأثيرگذاري خواهد داشت. چه اين‌که نگرش منفي، غالباً از آن كساني است كه به ماوراء اعتقاد ندارند و جهان و جهانيان و ارتباط ميان آن‌‌ها را مادي محض مي‌پندارند. به تعبير ديگر، اينان ديدگاه ماترياليستي دارند؛ از اين‌رو بعضي فيلسوفان به جهان و به انسان، هر دو بدبين هستند؛ جهان را در مجموع خود، يك امر نبايستي، يك شيء نامطلوب و انسان را هم در ميان مخلوقات اين عالم، يك موجود شرور و يك موجودي كه اسير يك سلسله غرايز پست و پليد است و از وجود اين موجود، در واقع جز شر چيزي برنمي‌خيزد، مي‌دانند. آنان معتقد هستند، جهان شر است و انسان هم شرورترين موجودات».1 نقش اديان در شکوفايي انديشه آينده نگر نکته مهم در رابطه با سير تاريخي انديشه فرجام شناسي، توجه به نقش اساسي و بي‌بديل اديان الهي در شفاف سازي دورنماي آينده از يک‌سو و توسعه و شکوفايي نگاه مثبت به آينده از سوي ديگر است. زيرا گرچه انديشه‌ فرجام‌‌خواهي و آينده‌‌نگري، داراي ريشه‌‌هاي فطري و انساني و سابقه کهن تاريخي است، اما اين بحث در حوزه گفتمان بشري، قبل از هر چيز، ره‌ آورد گفتمان ديني بوده و مناديان اصلي آن، پيامبران الهي و کتب آسماني مي‌باشند. ويژگي­مهم آينده‌نگري اديان اين است که پيشگويي­هاي پيامبران الهي توانسته‌اند آرمان‌خواهي نهفته انساني را، به يک رويکرد فراگير در جوامع بشري تبديل نمايند؛ زيرا آثار رويکرد جوامع به سمت ايده نجات گرايانه اديان الهي، فراگير و همه جانبه مي‌باشد. اصل نجات تنها در توان خداوند متعال است؛ نجات او، رحمت عامه است و لطف و عنايت او در همه حال، بندگان را شامل مي‌شود و آنها را از انواع خطرها، وسوسه‌هاي فكري و روحي و القائات شياطين در امان مي‌دارد. براي همين هدف اساسي، خداوند متعال، پيامبرانش را براي نجات بشر از ظلمت‌ها، گمراهي‌ها و تباهي‌ها فرستاده است. پس نجات، گسترة وسيعي از حيات آدمي ـ از بدو خلقت و حيات فكري و مادي او گرفته، تا حيات ديني و معنوي و اخرويش ـ را شامل مي‌شود.2 از اين نظر، موضوع فرجام‌نگري و توجه به فرداي تاريخ را، مي‌بايد ره‌آورد تعليمات اديان آسماني و انبياي الهي دانست که همواره نگاه بشريت را به سوي آينده روشن و بهجت‌آوري، معطوف نموده و فرا‌رسيدن چنين دوران ايده‌آلي را براي فرداي تاريخ بشر، بشارت داده‌‌اند. به همين جهت اين نگرش در ميان پيروان اديان و کساني که داراي جهان‌بيني توحيدي هستند، نمود بيشتري دارد؛ زيرا مكاتب الهي، از آن جا كه جهان را داراي خالق حكيم، دانا و توانا مي‌دانند و تدبير جهان را بر اساس اراده حق تعالي توجيه مي‌كنند، آينده و فرجام بشريت را روشن ارزيابي كرده‌اند. به هر ميزاني که جوامع بشري از آموزه‌هاي ديني تأثير پذير بوده‌اند، در ميان آنان اميد به آينده رسوخ بيشتري داشته است. متفکر شهيد استاد مطهري رحمه الله عليه  در اين مورد که گسترش رويکرد دين گرايانه، جامعه را در نهايت به سمت پذيرش ايده حکومت عدل جهاني، نزديک‌تر خواهد نمود، مي نويسد: «در طول تاريخ گذشته و آينده، نبردهاى انسان تدريجاً بيشتر جنبه ايدئولوژيك پيدا كرده و مى‏كند و انسان تدريجاً از لحاظ ارزش‌هاى انسانى به مراحل كمال خود، يعنى به مرحله انسان ايده‏آل و جامعه ايده‏آل نزديك‌تر مى‏شود، تا آن‌جا كه در نهايت امر، حكومت عدالت، يعنى حكومت كامل ارزش‌هاى انسانى- كه در تعبيرات اسلامى از آن به حكومت مهدى عجل الله تعالي فرجه الشريف  تعبير شده است- مستقر خواهد شد و از حكومت نيروهاى باطل، حيوان مآبانه، خودخواهانه و خودگرايانه اثرى نخواهد بود».3 بنا‌براين اهميت و تأثيرگذاري آينده نگري و پيشگويي­‌هاي اديان بدان جهت است که برپايه آموزه‌هاي يقين‌آور وحياني و اخبار غيبي پيامبران الهي و كتب آسماني، از آينده گزارش مي‌دهد. مشترکات آينده نگري اديان ابراهيمي درآموزه­هاي اديان ابراهيمي، نقاط اشتراک مهمي وجود دارد که شالوده اصلي نگرش اين اديان بر اين وجوه مشترک، استوار است. با نگاه درون‌ديني به آموزه­هاي آينده‌نگر اديان ابراهيمي، مشاهده مي­شود که الگوي غالب بر پيشگويي فرجام شناسانه هرکدام از اين اديان بزرگ، پيش‌ بيني­جهاني‌شدن و غلبه بر ساير اديان است. اين آموزه مخصوصاً در آينده‌نگري­ ­اسلامي، بيش از ساير اديان، مورد تأکيد واقع شده است. مهم‌ترين اصول مشترک در آموزه­هاي ديني اديان ابراهيمي که به‌طور آشکار و پررنگ مشاهده مي‌شود، عبارت‌اند از: الف) اعتقاد به پيروزي حتمي حق بر باطل و حاکميت پاکان در آينده. ب) محوريت رهبر الهي وآسماني دراين تقابل(منجي موعود). ج) تأکيد بر ماهيت ديني نظام آينده (غلبه جهاني دين). اين محورها را، مي­توان جزء مهم‌ترين اصول مشترک ميان آينده نگري اديان ابراهيمي، به شمار آورد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [1]. مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، ج15، ص999. 2 . مطهري، مرتضي، تكامل اجتماعي انسان، ص352. 3 . مطهرى، مرتضي، مجموعه‏ آثار، ج‏24، ص 427. پدید آورنده: قنبرعلي صمدي(کارشناس و پژوهشگر مباحث مهدويت)


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 15 آذر 1393برچسب:, | 20:59 | نویسنده : سمانه |

هوااای جمکران...

هوای جمکران تو دل ما را هوایی کرد
دلم را گنبد فیروزه ای رنگی طلایی کرد

من از شب‌های کوه خضر زیباتر نخواهم دید
از آنجا هم حرم هم جمکران را میتوان بوسید

اگر چه مردم دنیا سراسر دوستت دارند
ولیکن اهل قم یک جور دیگر دوستت دارند

خدا را شکر بین شهر ما از تو نشان پیداست
کمی از پشت بام خانه ی ما، جمکران پیداست

اگر هر جای دنیایم دلم در یک خیابان است
همیشه نیمه شعبان دلم در چهار مردان است

خیابانی که دل سرمست یوسف میشود در آن
و با اصرار هی شربت تعارف میشود در آن

به پای دل به شوق دیدن دلدار خواهم رفت
پیاده از حرم با گریه تا گلزار خواهم رفت

حرم...گلزار، احساس صفا تا مروه را دارد
و بالای سرم یک کعبه ی زیبا خدا دارد

منه بیچاره دنبال تو هستم، چاره من چیست؟
تو هستی در میان ما ولی توفیق دیدن نیست

و می‌دانم مرا که دل به تو بستم تو میبینی
اگر چه اهل پایین شهر قم هستم تو میبینی

و می‌دانم که حتمأ سر به ما هم میزنی آقا
تو حتی سر به جشن بچه‌ها هم میزنی آقا

چه می‌شد باز کودک می‌شدم با شور دلتنگی
دوباره کوچه را تزئین کنم با کاغذ رنگی

و می‌خواند تو را حتی نگاه بچه‌ها آقا
برای کودکان چشم بر راهت بیا آقا


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 7 آذر 1393برچسب:, | 1:13 | نویسنده : سمانه |

چند درجه منتظرید؟؟؟

معنای انتظار و چگونگی آن یکی از سوالات اساسی در زمان ما یعنی دوران  غیبت است و هر مسلمانی که منتظر تحقق وعده ی خداوند است که فرمود: و نرید ان نمن  علی الذین استضعفوا فی الارض…، باید بداند که چشم به راه چه باشد و چگونه انتظار  کشد!

برای دانستن این چراهای بنیادی به سراغ آثار استاد مطهری رفتیم تا از او  راه جوییم در این ظلمات!

بنگرید:

انواع انتظار فرج

 

انتطار فرج و آرزو و دل بستن به آینده دو گونه است : انتظارى كه سازنده و  نگهدارنده است ، تعهدآور است ، نیروآفرین و تحرك بخش است، به گونه اى است كه مى  تواند نوعى عبادت و حق پرستى شمرده شود؛ و انتظارى كه گناه است ، ویرانگر است،  اسارت بخش است، فلج كننده است و نوعى « اباحیگرى » باید محسوب گردد. 1

  مشخصات انتظار بزرگ

1- خوشبینى به آینده بشریت.

2- پیروزى نهایى صلاح و تقوا و صلح و عدالت و آزادى و صداقت بر زور و استكبار و  استعباد(2) و ظلم و اختناق و دجل (دجالگرى و فریب ).

3- حكومت جهانى واحد.

4- عمران تمام زمین در حدى كه نقطه خراب و آباد ناشده باقى نماند.

5- بلوغ بشریت به خردمندى كامل و پیروى از فكر و ایدئولوژى و آزادى از اسارت  شرایط طبیعى و اجتماعى و غرائز حیوانى .

مومنِ منتظر، انسانی پاک و تلاشگری است که با نیتی  الهی برای ساختن جهانی بسان مدینة النبی شب از روز نمی شناسد. او از خود شروع کرده  و به زمینی آباد می اندیشد. از خود آغاز نموده چون کلید فتح جهان را در فتح خویشتن  می داند.

6- حداكثر بهره گیرى از مواهب زمین .

7- برقرارى مساوات كامل میان انسانها در امر ثروت .

8- منتفى شدن كامل مفاسد اخلاقى از قبیل زنا، ربا، شرب خمر، خیانت ، دزدى ،  آدمكشى و غیره و خالى شدن روانها از عقده ها و كینه ها.

 

9- منتفى شدن جنگ و برقرارى صلح و صفا و محبت و تعاون .

10- سازگارى انسان و طبیعت . 3

بر اساس آنچه استاد فرمود، مومنِ منتظر، انسانی پاک و تلاشگری است که با نیتی  الهی برای ساختن جهانی بسان مدینة النبی شب از روز نمی شناسد. او از خود شروع کرده  و به زمینی آباد می اندیشد. از خود آغاز نموده چون کلید فتح جهان را در فتح خویشتن  می داند.

اکنون وقت آن است تا من و تو نیز خود را بر این سنگ، محک زنیم تا عیار  ایمان و انتظارمان هویدا شود تا بدانیم در خم کدامین کوی از این هفت خوان انسانیت  هستیم. شاید به خود آییم و بجنبیم در پی این آرمان.

__________________________

1- قیام و انقلاب مهدى (عج )، ص 15.

2- به معناى بندگى خواستن، كسى را بنده خود ساختن (فرهنگ عمید)

3- قیام و انقلاب مهدى (عج )، ص 51.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 5 آذر 1393برچسب:, | 17:43 | نویسنده : سمانه |

یاران

امام صادق(ع) در روایتی ویژگی‌ها و برنامه‌های  کسانی را که می‌خواهند از یاران امام زمان(عج) باشند، بیان کرده‌اند.

مصادف شدن سالروز شهادت امام صادق(ع) با روز  جمعه به عنوان سیدالایام و روزی که متعلق به امام عصر(عج) است بهانه ای است تا  مروری به مقوله انتظار و ظهور و ویژگی های یاران امام زمان(عج) داشته باشیم و  ببینیم رئیس مذهبمان در این باره چه فرمایشات و سفارشاتی بیان فرموده اند:
 
امام صادق(ع) فرمودند: «من سرّه ان یکون من  اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق؛ هر کس خوشحال می‌شود و دوست  دارد که درشمارِ یاران حضرت مهدی(عج) باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن،  با ورع بودن، اخلاق کریمانه و بزرگوارانه داشتن».
 
ویژگی نخست: منتظر بودن
 
انتظار کشیدن ـ که از وظایف یاران امام مهدی(عج)  است ـ یک حالت و عمل قلبی و درونی‌ است که آثار و برکت‌های فراوان بیرونی هم دارد.  انسان منتظر، دائماً به در نگاه می‌کند. پیوسته در درون و باطن به عالم بالا نگاه  می‌کند که آقایش چه زمانی تشریف می‌آورد.
 
پس اوّلین اثر انتظار، این است که انسان را  دائماً به یاد منتظَر می‌اندازد؛ یعنی در حقیقت، انسان منتظِر، یک لحظه هم از یاد  آن حضرت غافل نیست.
 
دومین اثر، آماده شدن و مهیّا شدن برای آمدن  امام زمان(عج) است. شخصی از امام صادق(ع) می‌پرسد: متی الفرج؛ آقاجان! گشایش و فرج  شما اهل بیت(ع) چه زمانی است؟ امام فرمودند: «مالک و الفرج و انت ممن ترید  الدّنیا!؟؛ تو را به فرج چه کار در حالی که از کسانی هستی که دنیا را می‌خواهند و  دنیاطلبند؟! کسی می‌پرسد فرج چه زمانی است، که خود را برای آن ساخته و آماده کرده  است. تو فرج را برای آن می‌خواهی که دنیایت آباد شود! مشکلات اقتصادی و سیاسی برود!  تو خود آقا را نمی‌خواهی. آقا بیاید تا دنیایت را آباد کند. بنابراین پرسشت  بی‌جاست!»
 
پس مهم، آماده بودن برای ظهور است.
 
اثر سوم انتظار، لحظه شماریِ انسانِ منتظر برای  آمدن آن حضرت(عج) است. لحظه لحظه می‌گوید: خدا کند تو بیایی!. اصلاً آمدن حضرت(عج)  را در خواب می‌بیند. نه اینکه بگوید ـ نعوذبالله ـ آقا تا هزار سال دیگر هم ظهور  نمی‌کند.
 
ویژگی دوم: با ورع بودن
 
دومین ویژگی یاران امام زمان(عج) تهذیب نفس و  خودسازی است. در اسلام، یک منطقة ممنوعه داریم و یک منطقة قُرق. منطقة ممنوعه، گناه  است و منطقة قرق شده، مکروهات و شبهات.
 
دوری از گناه، تقوا و دوری از مکروهات و شبهات،  ورع نام دارد. اگر کسی بگوید: می‌روم و در مرز سرزمین گناه می‌ایستم و گناه نمی‌کنم  بداند که شیطان می‌آید و آرام به گناه هلش می‌دهد!
 
برای حفظ خودمان، باید یک سری مستحبّات را انجام  دهیم. مستحبّات، بازوی واجبات است و باید یک سری مکروهات را هم ترک کنیم. دوری از  مکروهات، به دوری از حرام و گناه کمک می‌کند.
 
پس امام صادق(ع) می‌فرماید: «هر کس می‌خواهد از  یاران مهدی(عج) باشد، علاوه بر ترک گناه، باید از شبهات هم دوری کند؛ یعنی مواظب  باشد که هر چیزی که در آن شبهة عقلی وعرفی است (نه شبهة برخاسته از وسوسه!) مرتکب  نشود.»
 
ترک شبهات میان انسان و امام زمان(عج) سنخیّت و  تشابه به وجود می‌آورد. البتّه حضرت(ع) درجات و مقاماتش بی‌نهایت است و این یک درجه  از آنهاست. ایشان دریای تقوا و ورع هستند و اینها که ما گفتیم، یک قطره بود. باید  قطره شد، آنگاه به دریا پیوست!
 
نکتة جالب دیگری که از این قسمت از روایت  می‌توان استفاده کرد، این است که «اهل ورع، اهل کار وکوشش هستند، نه اهل خانه نشستن  و کاری با جامعه نداشتن!» زیرا می‌فرماید: «فلیعمل بالورع؛ یعنی اهل حرکتند، امّا  با ورع در میان مردم زندگی می‌کند. یاران حضرت(ع) ورع را پشت کفة ترازو و در محلّ  کار خود، همراه دارند.»
 
ویژگی سوم: داشتن محاسن  اخلاق
 
ویژگی سوم یاران امام زمان(عج) داشتن اخلاق  کریمانه است.این صفاتی که فطرت، به خوبی آنها شهادت می‌دهد و امامان معصوم(ع) از  آنها مدح و تمجید کرده‌اند، باید در وجود یار و یاور مهدی(عج) باشد. مانند سه صفتی  که در این روایت شریف آمده است.
 
امام صادق(ع) می‌فرمایند: «سرور خلق‌های نیک  وخوب، سه خصلت است؛ اهل انصاف بودن، مواسات با برادران دینی و همواره به یاد خدا  بودن.» پس سیّد و سرور اعمال، انصاف است. انسان باید در همه چیز اهل انصاف باشد؛ در  داوری میان دیگران، در گفتار، در معامله، در روبه‌رو شدن با مردم، در نگاه و در هر  جایی که بشر در آنجا به رعایت انصاف نیاز دارد.
 
همین صفت انصاف داشتن اگر در انسان به وجود آید،  ربط معنوی و روحی میان او و امام زمان(عج) برقرار می‌شود، داستان پیرمرد قفل ساز که  به سبب همین منصف بودن، خدمت امام زمان(عج) می‌رسید، معروف است.
 
دومین عملی را که آقای اعمال شمردند، مواسات با  برادران دینی است؛ یعنی به آنها در مسائل مالی کمک برساند و یاری کند. خیلی بد است  که در میان مسلمانان، شخصی ورشکست شود و کارش به زندان بکشد، امّا همة اطرافیان او  میلیون‌ها تومان پول داشته باشند! آیا با این وضع می‌شود توقّع داشت که از یاران  حضرت مهدی(عج) بود؟! حضرت می‌فرمایند: «این دوست من است، چرا گرفتاری او را حل  نکردید؟!» اولیای خدا در زندگی مواسات داشتند. امامان معصوم(ع) اهل مواسات  بودند.
 
سومین عمل برجسته، به یاد خدا بودن در همه حال  است. چه در خلوت و چه در جلوت؛ چه در میان مردم و چه دور از مردم؛ چه در بیداری و  چه در خواب! یاد قلبی و باطنی خدا را در همه حال داشته باشید.
 
با توجّه به این روایات، روشن می‌شود که یاران  حضرت مهدی(عج)، دارای چنان ویژگی‌ها و اوصاف برتر و کم‌نظیری هستند که به حق در این  مقام و موقعیّت قرار گرفته‌اند و بدین جهت نقش مهمّی در پیروزی آن قیام جهانی  خواهند داشت.

منبع : ویژگی منتظران ظهور در کلام امام صادق(ع) - پرتال پایگاه تخصصی تبیان مهدویت پرتال پایگاه تخصصی تبیان مهدویت


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 5 آذر 1393برچسب:, | 17:20 | نویسنده : سمانه |


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 2 آذر 1393برچسب:, | 14:9 | نویسنده : سمانه |


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 2 آذر 1393برچسب:, | 14:3 | نویسنده : سمانه |


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 2 آذر 1393برچسب:, | 13:58 | نویسنده : سمانه |
صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد
.: Weblog Themes By SlideTheme :.